Followers

Monday 1 October 2012

SABAR SEGABAI ALAT HIDUP

Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh... :)

Alhamdulillah hari ini ana akan menceritakan serba sikit tentang 'SABAR SEBAGAI ALAT HIDUP'... mari sama-sama kita mengalamkan sifat ini dan pupuk kan dalam diri kita... :)



Dalam ayat 155 sehingga 157 surah al-baqarah, Allah memberitahu, "kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan dan kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. berilah khbar gembira kepada orang yang sabar.

apabila meraka ditimpa kesusahan, mereka berkata sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan kepada-Nya kami kembali. mereka itulah orang yang dilimpahi kebaikan daripada tuhan mereka serta rahmat-Nya dan mereka itulah orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya." Ayat ini menceritakan perihal orang kesayangan Allah yang mendapat anugerah kebaikan. mereka adalah manusi yang sabar.

menurut Ali bin Abi Talib, " Allah menyayangi orang yang menjadikan sabar sebagai alat hidup dan solat sebagai bekal kematian." Ungkapan Ali ini menhandungi makna yang mendalam. seperti yang di gambarkan oleh Quran, beliau memandang hidup ini sebagai satu perjalanan yang panjang. perjalanan itu bermula sejak kita berada di alam roh sampai kita lahir ke dunia, kemudian menuju ke alam akhirat yang kekal.

Isunya adalah jalan manakah yang mahu ditujui. secara umum terdapat dua jenis jalan iaitu jalan menuju Allah atauoun jalan menuju selain Dia. pada ayat 26 dalam surah at-Takwir, Allah bertanya kepada manusia, "ke manakaj kamu mahu oergi.?"

Soalan ini memberitahu terdapat banyak jalan bagi menuju ataupun menjahui Allah. Sama ada selamat ataupun binasa, terpulang kepada diri kita menentukannya. pada ketika ini kita semua dalam perjalanan menuju alam abai. Soalannya adalah ke manakah kita ataupun apakah kita tujuan kita. Bagi soalan ini, jawapan yang tepat terkandung dala Al-Quran. Allah mencantumkan ucapan Nabi Ibrahim dalam surah as-Saffat pada ayat 99 iaitu, "Nabi Ibrahim berkata: Aku hendak pergi kepada Tuhanku. Dia akan memimpinku ke jalan yang benar." oleh sebab itu, kita jua perlu memegang jawapan yang sama.

kita semua sedang berjalan menuju Allah. perjalanan ini sangat panjang dan memakan waktu yang lama sebelum tiba kepada-Nya. Asalnya kita diberi pilihan sama ada bergabung dengan kumpulan yang menuju Allah ataupun bergabung dengan kumpulan-kumpulan lain yang menjauhi-Nya. Di akhirat kelak kita akan digabungkan bersama kumpulan yang kita pilih itu. Dalam Al-Quran dinyatakan, terdapat pelbagai kumpulan pada hari akhirat nanti yang pernah diikuti manusia di dunia berserta para pemimpinnya. Allah memberitahu manusia melalui ayat 71 dalam surah al-Israk iaitu, "Hari kami menyeru tiap-tiap kumpulan manusia dengan nama pemimpinnya..." Di akhirat kelak Allah akan memanggil setiap kumpulan yang kita ikuti, sama ada kumpulan Allah ataupun kafilah thagut iaitu golongan yang menjahui perintah-Nya.

memandangkan hidup ini satu perjalanan, kita perlu bersiap dengan bekalan sebanyak mungkin, supaya kita sampai ke destinasi akhir dengan jiwa raga yang bersedia. Ali bin Abi Talib berkata. " Allah menyayangi orang yang memilih sabar sebagi kenderaannya." Maksud beliau adalah bersabar dalam perjalanan hidup menuju Tuhan. sabar di sini juga bermaksud walaupun banyak godaan menggiurkan yang sentiasa merancakkan hidup di dunia, tetapi kita perlu sabar dan konsisten di jalan Allah yang maha kuasa. Manusia dengan sikap ini sentiasa dilindungi Allah di dunia dan di akhirat.

Dipetik Dari buku Bisri M.Djaelani...

Alhamdulillah dengan bersikap sabar InsyaAllah kita akan mendapat apa yang kita inginkan... serta di sayangi ALLAH...:)

ok la para pembaca blog sekalian InsyaAllah jika di panjangkan umur ana kan update lagi cerita-cerita yang lebih menginsafkan diri kita...InsyaAllah...

Waalaikummussalam Warahmatullahiwabarakatuh,,,

p/s : Barang siapa bersabar dari maksiat, yakni meninggalkan kerja-kerja maksiat maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 900 darjat yang mana setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti permukaan bumi hingga ke Arasy. Dan dia adalah makhluk darjatnya dua kali ganda. Sabar menjauhi segala yang diharamkan itu martabatnya paling tinggi yang paling tinggi."...


By : Azaniah Binti Azman-89-...




No comments:

Post a Comment